Förstå Ditt Värde Som Säljare: En Guide till Feedback
Oavsett om du är du ny eller veteran inom försäljning så vill du förstå hur du uppfattas av dina kunder? Nedan gå jag igenom varför och hur du ska be om feedback av dina kunder.
Varför Feedback är Viktigt?
Feedback från dina kunder är viktig efter som det är ditt bästa och kanske ända sätt att förstår hur du uppfattas av dina kunder. Detta hjälper dig att förbättra din försäljningsteknik och bygga starkare relationer med dina kunder. Så, hur får du denna feedback? Genom att fråga helt enkelt!
Hur Man Frågar om Feedback
Att fråga om feedback kan vara lite knepigt, men här är ett förslag på hur du kan göra det.
Nästa gång du avslutar ett möte med en kund, prova något i stil med: “Innan vi avslutar mötet helt, jag tycker att vi har byggt upp en bra relation och jag uppfattar dig som en mycket kunnig person. Skulle du kunna ge mig din feedback på hur du uppfattade mig som säljare?”
Fördelarna med att fråga om Feedback från kunder
Att fråga om feedback har flera fördelar.
- Du information om vad du har gjort bra och vad du kan förbättra.
- Du skapar en närmare relation till kunden genom att värdera deras åsikter.
- Du sticker ut från mängden, eftersom få säljare vågar ställa denna fråga.
Hur Man Hanterar Feedback från kunder?
När du har ställt frågan, var beredd på svaren. Här är några tips på hur du bör hantera feedbacken:
- Reagera inte på din första reaktion: Det är naturligt att bli defensiv när vi får kritik, men försök att hålla tillbaka den första reaktionen och bara lyssna. Kom inte med förklaringar eller ursäkter. Lyssna och notera vad som sägs.
- Fundera på värdet av feedbacken: Vad kan du lära dig av det kunden har sagt? Hur kan du använda denna information för att förbättra ditt säljarbete? Ibland kommer du svar som du inte känner igen dig i eller som kanske rentav är felaktiga.
- Tacka för feedbacken: Oavsett om feedbacken var positiv eller negativ, se till att tacka kunden för deras tid och ärlighet.
Om du inte riktigt förstod feedbacken, fråga om det är OK att ställa en följdfråga för att förstå svaret bättre.
Reflektioner om feedback av kunder
Att be om och ta emot feedback är en viktig del av att vara en framgångsrik säljare (detta kan du applicera i ditt privatliv också, våga testa).
Efter att du har fråga flera kunder så kommer du att förstå bättre hur du uppfattas av andra. Om många säger samma sak så är det troligt så att det stämmer. Om bara en kommenterar en sak som kändes fel så kanske du inte ska lägga så stor vik på just det.
Feedback hjälper oss att förstå våra styrkor och svagheter, bygga starkare relationer med våra kunder och ständigt förbättra våra försäljningstekniker.
Var inte rädd för att fråga om feedback. Du kanske blir förvånad över vad du lär dig!
Börja redan idag att fråga om feedback. Det funkar lika bra när du ringer som när du har kunden framför dig.