Varför är SEO så viktigt?

Finns du inte bland topp-tio på Google så finns du inte.

Majoriteten av all upplevelse på nätet har med sökning att göra.

68% av all aktiviteter online börjar med en sökning (Källa:BrightEdge)

53% av all internettrafik kommer ifrån organisk sökning (Källa:BrighEdge)

91% av global trafik kommer ifrån Google Sök, Google Bilder och Google Kartor (Källa:Statcounter)

Internet är en gigantisk samling av sidor sammankopplade till varandra genom länkar. Google står för över 90% av alla sökningar globalt. SEO (Search Enginee Optimization) är aktiviteter man gör för att öka kvaliteten och kvantiteten av internettrafiken till en specifik sida genom sökningar via en sökmotor.
Egentligen borde det heta Google Search Optimization då Google i princip har monopol på sökningar på internet. Så all optimering bör anpassas efter Googles algoritmer om du vill rankas högre.

För att lyckas så behöver man dels fokusera på besökaren och samtidigt göra det enkel för sökmotorerna att söka igenom hemsidan. Interna länkar måste ha logiska kopplingar mellan varandra.

Att förstå grundläggande saker om SEO kan vara helt avgörande för om din hemsida kommer att bli hittad eller inte.

För kategorier som hälsa och investeringar, (även kallat YMYL, Your Money or Your Life) så har Google bestämt att skydda konsumenten extra genom att kräva EAT från sidorna. E A T står för Expertis, Authority och Trust.
Dessa tre parametrar, Expertis, Auktoritet och Trovärdighet, använder Google när de utvärderar hemsidan som helhet, innehållet på en sida och författaren.

Att satsa på SEO är en långsiktig strategi som kan ta från några veckor upp till flera månader innan man ser någon resultat. Att rankas organiskt tar tid så det är viktigt att komma igång så snart som möjligt.

Men det är inte omöjligt att rankas högt snabbt.
Läs om hur Doktor.se ökade sin trafik med 4000% på 10 månader och utsågs till blev utnämnda till ”Årets Raket 2020” som delas ut av Svenska SEO-priset.

Det finns många fördelar med att jobba med SEO. Det är mer kostnadseffektivt än andra strategier som till exempel betalda annonser och har dessutom en snöbollseffekt. Men räkna med att det tar tid innan det visar resultat. Allt eftersom du investerar i att regelbundet skapa och optimera innehållet så kommer din sida att bli ”större” och mer auktoritär och därmed mer sannolikt högre rankad.

Hur hittar, analyserar och rankar Google ditt innehåll?

Google baserar sin ranking på högkvalitativt innehåll och referenslänkar dvs andra sidor som använder din sida som källa.

Vad behöver man göra för att rankas högt hos Google?

  1. Skapa en massa högkvalitativt innehåll inom de ämnen som du vill bli känd för; och
  2. Bygga auktoritet genom att få en massa högkvalitativa referenslänkar ”backlinks” till din hemsida/artikel.

Sökmotorer granskar sidorna i tre steg. Upptäckt, relevans och auktoritet.

  1. Sökmotorerna har en robot som upptäcker/letar upp hemsidor granskar dem. Man kallar det ”crawling”.  Dessa sökrobotar gör helt enkelt noteringar av allt innehåll.
  2. Efter att roboten har granskat sidan så avgör den hur relevant den är till olika sökförfrågningar genom att indexera sidan baserat på t.ex. nyckelord i innehållet.
  3. Tredje steget är att fastställa auktoritet och det gör man genom att ta reda på hur många sidor som refererar till en sida. Detta kallas för ”backlinks”. Men det räcker inte med vilka sidor som helst. Det ska vara sidor som redan är högrankade. Om man bara har backlinks från dåliga sidor med låg auktoritet så rankas din sida lågt. Det är i många fall bättre att inte har några backlinks än att ha några som är dåliga.

Slutsats:

  • Om innehållet inte är relevant så är chanserna mycket små för den enskilda sidan att rankas högt, oavsett hur auktoritär hemsida är.
  • Om hemsidan inte har hög auktoritet så kommer inte den enskilda sidan att rankas högt, oavsett hur relevant den är.

Internet, ett gigantisk bibliotek.

Googel hittar, analyserar och rankar innehåll precis som ett bibliotek gör med böcker.

Att bli hittad, hur relevant sidan är och vilken auktoritet sidan har hänger ihop för att komma högt upp i rankningen.

Om innehållet inte är relevant så har den nästintill ingen chans till att bli rankad, oavsett hur auktoritär den är. Om hemsida inte har auktoritet då har den en väldigt lite chans att bli rankan, oavsett hur relevant den är.

Så skapar du en SEO Strategi

Du behöver bygga upp strukturen på hemsidan för att optimera den så att det är lätta att söka igenom och indexeras av sökmotorer innan du kan lägga upp intressant innehåll.

Det som påverkar hur du lyckas med rankingen är:

  • Hur etablerad hemsidan är.
  • Hur mycket tid eller resurser du har för att ägna dig åt SEO.
  • Vilken bransch du är i.

Det räcker inte med att bara skapa innehåll med hög kvalitet. Då måste också parallellt skaffa dig backlinks med hög kvalitet.

Dvs. är din sida känd på nätet, nämner man ditt företag mycket, och länkar man till dina sidor? Om det är så så har din sida förmodligen redan en sökauktoritet.

Högsta prioritet ska vara att lägga upp mera relevant innehåll som kan hittas av sökrobotarna. Och genom att skapa mer innehåll så skapar du förutsättningar för fler backlinks.

Om ni redan skapar mycket innehåll men inte får några backlinks så ska fokus ligga på att skaffa backlinks. Om hemsidan inte har auktoritet så kommer innehållet inte att rankas högre.

För att skapa auktoritet så behövs att man kombinerar högkvalitativ innehåll med att bygg länkar till innehållet.

En SEO strategi har mål med sina hemsidor och tydliga KPIer.

Vad har du för mål till din hemsida?

  • Öka trafiken?
  • Öka antalet leads från hemsidan?
  • Optimera hemsidan för mobiler?
  • Anpassa sida för en särskild målgrupp. T.ex. för de med visa funktionshinder?

De faktorer som är viktiga att ta hänsyn till är:

  • Organisk trafik
  • Conversion rate, t.ex. hur manga som anmäler sig till ett nyhetsbrev eller mejlar för att bli kontaktade.
  • Bounce rate, dvs. hur manga som snabbt lämnar din sida
  • Tiden det tar för sidan att laddas upp.
  • Bygga länkar.

Oavsett hur din SEO strategi ser ut så gör det alltid utifrån det som ger mest värde för dina användare.

Hur mäter man sidans auktoritet på ett korrekt sätt?

Auktoritet handlar i slutändan om antalet länkar till din hemsida och deras kvalitet.

Vad är din hemsidas backlinks profil?

Det är listan på de sidor som för tillfället länkas till dina sidor. Man mäter antalet internetlänkar, interna såväl om externa länkar. Här tar man hänsyn till hur de är länkade och till vilka sidor de är länkade samt vilken kvalitet, dvs. vilken rankning de sidor som länkar till din sida har.

Det finns några verktyg som kan hjälpa dig att analysera din backlink profil.

  • Moz
  • SEMruch
  • Ahrefs
  • Ubersuggest

Fortsätt att läsa:

Vad är On Page SEO och Off page SEO optimering!