Boka Kundbesök: En Praktisk Guide för Säljare

Att lära sig att boka kundbesök är en viktig del av försäljningsprocessen. Det är inte bara en chans att sälja din produkt eller tjänst, utan också en möjlighet att bygga relationer och förstå dina kunders behov. Det kräver förberedelse, fokus och en förståelse för dina kunders behov och önskemål. Men mest av allt, det kräver att du är resilient, vänlig och kreativ i ditt tillvägagångssätt.

 Steg 1: Syftet med att boka kundbesök

Först och främst, låt oss klargöra syftet med samtalet. Det är endast att boka ett besök. Och det ska gå fort. Min erfarenhet är att bästa tid att ringa kunderna är tidigt på morgonen. Men varför är det så?

Steg 2: Vanliga Misstag vid kundbokning

Det finns några vanliga misstag som många säljare gör när de ska boka nykundsbesök.

  • De pratar för länge med kunden och
  • De pratar om lösningar i detalj.

Steg 3: Förberedelse

För att få ut max av din tid behöver du vara förberedd innan du sätter dig för att boka besök. Och du behöver göra dig av med alla störande moment. Hur gör du det?

Steg 4: Telefonmanus och Invändningslista

Ett telefonmanus och en invändningslista kan vara ett stort stöd för att komma igång. Du ska helst ha lärt in mallen så att den sitter i benmärgen. När du väl har grunden till din säljintro så är det lättare att improvisera.

Steg 5: Undvik att Prata Lösningar för Tidigt

Om kunden börjar fråga dig om lösningar, så har du precis fått en köpsignal. Det finns ett intresse hos kunden. Men kom ihåg att syftet med samtalet var att boka ett besök och inte prata lösningar.

Steg 6: Bästa Tid att Ringa Kunder

Vilken tid stör man kunden minst? Alltid. En säljare stör alltid. Men förmodligen så fungerar du precis som de flesta. Du är gladast, piggast och mest mottaglig tidigt på morgonen då du ännu inte har lyft upp garden mot oönskade samtal.