Motivation och drivkraft avgörande för framgångsrik försäljning.

Skillnader mellan motivation och drivkraft.

Vad är det som motiverar dig och vad är din drivkraft?

Är inte det samma sak, undrar du? Det kan uppfattas som samma eftersom båda får dig att agera. Men det är ändå stora skillnader mellan motivation och drivkraft.

Motivation

Motivation är yttre faktorer som höjer din status, medan drivkraft är de inre faktorer som ”driver” dig framåt.

Som säljare så kan du bli motiverad av yttre saker som höjer din status. Du vill lyckas att uppnå säljbudget, du vill tjäna mer pengar så att du kan köpa ”bling bling” prylar som visar att du är framgångsrik eller att man får positiv feedback från kollegor eller kunder att man gör ett bra jobb. Alla dessa saker höjer vår status inför andra.

Inre motivation kan vara att du vill göra karriär eller att arbetet du gör verkligen gör skillnad.

Drivkraft

Drivkraften är det som får dig att göra jobbet fastän du stöter på motgångar. Det som ger dig styrkan att fortsätta även om det känns jobbigt eller att du inte får omedelbara belöningar.
Du går upp tidig på morgonen, lägger dig sent och kämpar på fastän det känns trögt. Drivkraften är oftast kopplat till dina livsmål, dina inre värderingar eller, om vi ska prata sälj, att du vill uppnå en viss nivå av framgång i din försäljningskarriär. 

Att ta reda på vad som motiverar dig och dina inre drivkrafter är en viktig del av din personlig utveckling och kan hjälpa dig att nå dina mål och få dig att känna dig mer nöjd med ditt arbete och ditt liv.

Så gör du för at ta reda på vad som motiverar dig och vilka dina inre drivkrafter är

Vill du ta reda på vad som motiverar dig och vilka dina inre drivkrafter är så kan du förslagsvis göra följande.

Självreflektion: Fundera på vad som har motiverat dig i det förflutna.

  • När har du känt dig mest engagerad och nöjd med ditt arbete.
  • Vad var det som drev dig då?
  • Tänk också på vad som inte har fungerat för dig.
  • När har du känt dig omotiverad eller oengagerad?
  • Vad saknades då?

Skriv ner dina mål: Vad vill du uppnå i ditt arbete och ditt liv?
Dina mål kommer att ge dig ledtrådar till vad som motiverar dig. Om ett av dina mål är att hjälpa andra, kan det vara en ledtråd till att en av dina inre drivkrafter är att göra en positiv inverkan på andra människors liv.

Tänk på dina värderingar: Vad är viktigt för dig?
Dina värderingar kan vara en stark drivkraft. Till exempel, om du värderar ärlighet högt, kan det vara viktigt för dig att arbeta för ett företag som du anser vara etiskt och transparent.

Få feedback från andra: Ibland kan andra människor se saker hos oss som vi inte ser själva. Be kollegor, vänner eller familjemedlemmar om feedback på när de har sett dig som mest motiverad och engagerad.

Prova olika saker: Ibland kan vi inte veta vad som verkligen motiverar oss förrän vi har provat olika saker. Om du känner dig omotiverad eller oengagerad i ditt nuvarande arbete, kan det vara värt att prova något nytt och se om det känns mer givande.

Sök upp en mentor eller coach: Om du har svårt att identifiera din motivation och inre drivkrafter på egen hand, kan det vara hjälpsamt att söka hjälp från en professionell, som en karriärrådgivare eller en coach.

Men räcker det inte med bara drivkraft?

Du kan ha en inre ledstjärna som driver dig mot en dröm du har. Du har tydliga värderingar om vad som är rätt och fel för att nå dit. Men om du befinner dig på en plats där de du jobbar för eller produkter/tjänsterna inte lever upp till dina värderingar så kommer du inte att känna dig motiverad att sälja. Ibland kanske du kan forcera det om produkten är bra och du gilla kunderna. Då kan du mentalt skärma av ditt företag.

Men det kommer med all säkerhet inte hålla. Du kommer att känna din trängd då du måste förhålla dig till företagets värderingar som krockar med dina. Du kommer, för eller senare, att lämna företaget.

Kom ihåg att din motivation och inre drivkrafter kan förändras över tid, så det är viktigt att regelbundet reflektera över vad som motiverar dig och justera dina mål och arbete därefter.

Fel man på fel plats

Jag har jobbat som säljare nu i många år. Om man bortser från tiden då att jag knackade dörr redan som 11 åring och sålde morgontidningen och istället börjar fräkna ifrån 2003 då jag avslutade mina studier som Försäljnings Ingenjör och började jobba på Office Management som säljare av telefonväxlar så har jag jobbat som säljare i över 20 år.

Under mina år så har min motivation till sälj varierat mellan de olika företagen som jag jobbat på.

För mig har det alltid varit viktigt att tro på företag jag representerar och det jag säljer. Företagets värderingar måste matcha mina , min chef måste se mig som individ och vilja mitt bästa och produkten måste göra nytta hos kunden.

Jag har även stött på säljare som har varit olika duktiga tekniskt eller haft olika mycket motivation och drivkraft. Utan tvekan så är drivkraften den viktigaste faktorn för att en säljare ska lyckas. En säljare utsätts för motgångar hela tiden och säljkåren är en av de yrkesgrupper som mäts väldigt noga.

Har man inte drivkraften/passionen att se bortom alla nej man får dagligen från kunder, all tråkig administration man måste hantera och pressen att man måste sälja så att alla andra kan få sin lön, så kommer man inte orka göra ett bra jobb och kunderna kommer att lämna.

Hur skapar man en drivkraft hos säljarna?

Det går inte, enligt min mening, att skapa en stark drivkraft hos en individ. Antigen så finns den eller så finns den inte.

Vill du som försäljningschef locka till dig motiverade säljare med stark drivkraft så behöver du skapa en “rörelse”. Simon Sinek förklarar detta bättre. Titta på detta TED TALK med Simon om “Why”.

Leave a Comment